motocykel

Cestovanie je koníčkom nejedného z nás. Objavovať nové miesta, spoznávať miestne zvyky, kultúru, tradície či len tak vyraziť preč zo všedných. Môžete si zvoliť akýkoľvek dopravný prostriedok, pre mnohých však práve motorka je tým strojom, ktorý otvára možnosti rýchleho presunu, neobmedzeného pohybu a blízkeho kontaktu s prostredím a domácimi. Pre mnohých cestovateľov je už samotná cesta cieľom, za ktorým sa oplatí vyraziť na dvoch kolesách.

Čo sa oplatí vidieť, najzaujímavejšie trasy:

Okolo Lúčanskej Fatry (110 km)
Popis trasy: Žilina - Bytčica - Lietavská Lúčka - Porúbka - Poluvsie - Rajecké Teplice - Kľače - Rajec - Šuja - Fačkov - Čičmany-rázcestie, (možnosť odbočenia do Čičmian - 6 km) – Fačkovské sedlo - Kľačno - Tmavá dolina – Kláštor pod Znievom - Slovany - Príbovce - Košťany nad Turcom - Martin - Vrútky - Strečno - Žilina.
Okruh vedie zaujímavou podhorskou krajinou s vyhliadkami na vlastné horstvo, ale aj na horstvá v okolí. Pri tejto túre je možnosť pešieho výstupu na Kľak (1351 m) s odbočením a odstavením vozidla vo Fačkovskom sedle. Taktiež možno odbočiť z Martina k dolnej stanici sedačkovej lanovky Martin-Stráne, lanovkou na Martinské hole a po tur. chodníku na Krížavu.

Okolo Krivánskej Fatry (115 km)
Popis trasy:Žilina - Strečno - Vrútky - Sučany - Turany - Šútovo – Rieka Váh (možnosť odbočenia k Šútovskému vodopádu po tur. ceste 49 m) - Kraľovany - Párnica - Lučivná (možnosť odbočenia do rekr. a lyž. strediska v Malej Lučivnej) – Zázrivá-rázcestie – Terchová (možnosť odbočenia do Vrátnej) - Belá - Krasňany - Gbeľany - Teplička nad Váhom - Žilina. Okruh prechádza zaujímavým Strečnianskym priesmykom. Z cesty sú veľmi dobré výhľady na Malú Fatru i na okolité horstvá. Pri odbočení do Vrátnej spoznáme najväčšie tur. - lyž. stredisko Malej Fatry. Odtiaľto sa môžeme vyviezť sedačkovu lanovkou do Snilovského sedla a vystúpiť na najvyšší vrch Malej Fatry Veľký Kriváň (1709 m).

Žilina - Vysoké Tatry (280 km)
Popis trasy:ŽILINA - STREČNO - KRAĽOVANY – ĽUBOCHŇA (KLIMATICKÉ KÚPELE) RUŽOMBEROK (barok. kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti tur. a lyž. strediska Malinné) – za Ružomberkom vodná nádrž LIPTOVSKÁ MARA – LIPT. MIKULÁŠ
(ranogot. kostol, v 18. storočí zbarokiz., budova ONV v pôv. župnom dome, obrazáreň P. M. Bohúňa, literárno-hist. múzeum Janka Kráľa, múzeum Jánošíkovo väzenie, Múzeum vývoja ochrany prírody, Výskumný speleologický ústav, areál vodného slalomu, východisko do Jasnej a Demänovských jaskýň) - LIPTOVSKÝ HRÁDOK (zrúc. hradu, národopisné múzeum Liptova) - PODBANSKÉ (známe rekreačné stredisko) - ŠTRBSKÉ PLESO (liečebná osada a najvyššie položené tur. – lyž. stredisko vo Vys. Tatrách, jeho súčasťou je lyž. areál, v ktorom boli MS 1970) - STARÝ SMOKOVEC (najst. tatranský osada, adm. centrum Vys. Tatier, dolná stanica pozemnej lanovky na Hrebienok) - TATRANSKÁ LOMNICA (Múzeum TANAPu, dolná stanica kabínovej lanovky na Skalnaté Pleso a Lomnický štít, sídlo Správy TANAPu) - POPRAD (okresné mesto a východisko do Vys. Tatier, v kostole stredoveké fresky, ren. zvonica, Podtatranské múzeum) - TATR. ŠTRBA (najvyššie položená žel. stanica v ČSFR – 900 m) – Važec (pamätná izba akad. maliara Jána Hálu, ľudový odev, neďaleko obce Važecká jaskyňa) - VÝCHODNÁ (známa svojím folklórom, každoročne tu bývajú slávnosti piesní a tancov) - LIPT. HRÁDOK - návrat do Žiliny tou istou trasou ako je opísaná na začiatku. Dobré výhľady na okolité horstvá.

Žilina - Oravská vodná nádrž (200 km)
Popis mototrasy: ŽILINA - STREČNO - VRÚTKY - SUČANY - TURANY - ŠÚTOVO – RIEKA VÁH (možnosť odbočenia k Šútovskému vodopádu po tur. ceste 49 m) - Kraľovany - Párnica DOLNÝ KUBÍN (okresné mesto, do 1922 župné sídlo, žil a pôsobil tu P. O. Hviezdoslav, pochovaný je na tunajšom cintoríne, pred budovou Čaplovičovej knižnice je jeho socha a v budove jeho múzeum) - ORAVSKÝ PODZÁMOK (hrad, v súčasnosti múzeum, nár. kultúrna pamiatka) - HRUŠTÍN – BABÍN – LOKCA – ORAVSKÁ VODNÁ NÁDRŽ (známe tur. a vodácke stredisko, chaty, reštaurácia, kemping, salaš, centrálne parkovisko, lodenica, možnosť plavby loďou) - TVRDOŠÍN (got. drevený kostol z 1390, v interiéri cenné ľudové maľby) - PODBIEL (zachovalá typická ľudová zrubová architektúra, východisko do Západných Tatier) - SEDLIACKA DUBOVÁ (pozoruhodné drevené sypárne a zemiakové jamy) - ORAVSKÝ PODZÁMOK – DOLNÝ KUBÍN – PÁRNICA. Z Párnice smerom na Zázrivú a Terchovú podľa túry č. 2 až do Žiliny. Trasa vedie tur. hodnotným krajom Oravy s dobrými výhľadmi.

Žilina - Západné Tatry (200 km)
Popis trasy: ŽILINA - STREČNO - VRÚTKY - SUČANY - TURANY - ŠÚTOVO – RIEKA VÁH (možnosť odbočenia k Šútovskému vodopádu po tur. ceste 49 m) - Kraľovany – Párnica Okruh prechádza zaujímavým Strečnianskym priesmykom. Z cesty sú veľmi dobré výhľady na Malú Fatru i na okolité horstvá. PÁRNICA – ORAVSKÝ PODZÁMOK SEDLIACKA DUBOVÁ – PODBIEL (tu odbočíme z hlavnej cesty) - ORAVSKÝ BIELY POTOK – HABOVKA (vyznačuje sa svojskou architektúrou, zachovalé kroje sa líšia od ostatných oravských krojov) - ZUBEREC (ukážky svojrázneho ľudového staviteľstva, tzv. „zuberský dom") - BRESTOVÁ (stála expozícia ľudovej architektúry na Orave) - ZVEROVKA 1 037 m (poľana v Roháčskej doline, tur. chata, tur. stredisko). Môžeme pokračovať Roháčskou dolinou až po koniec cesty, kde je parkovisko. Návrat tou istou cestou alebo variantom z Párnice cez Terchovú do Žiliny.

Žilina - Prosiecka dolina (170 km)
Popis trasy: ŽILINA - STREČNO - KRAĽOVANY – ĽUBOCHŇA (klimatické kúpele) - RUŽOMBEROK (barok. kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti tur. a lyž. strediska Malinné). Z Ružomberka pokračujeme výpadovkou na Poprad. Po prechode na autostrádu odbočíme smerom na Part. Ľupču. Na križovatke odbočíme smerom na Bešeňovú mostom ponad autostrádu a ponad Váh. Cez Bešeňovú smerom na Bobrovník a ďalej po okraji vodnej nádrže Liptovská Mara k odbočke doľava na Prosiek. LIPTOVSKÁ SIELNICA je novopostavená obec. Pôvodná obec bola zatopená vodnou nádržou Liptovská Mara. V PROSIEKU pri kult. dome odstavíme motor. vozidlo a pokračujeme po modrej značke cez Prosiecku dol. až na veľké pasienky Svorad. Za pasienkami je obec Veľké Bobrové, ktorú zanechávame po ľavej strane, a pokračujeme smerom do Kvačianskej doliny. Ňou do obce Kvačany a cez Dlhú Lúku späť k vozidlu do Prosieka. (Pešia túra 5 h).

Žilina - Liptovský Ján (190 km)
Popis trasy: ŽILINA - STREČNO - KRAĽOVANY – ĽUBOCHŇA (klimatické kúpele) - RUŽOMBEROK (barok. kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti tur. a lyž. strediska Malinné) – za Ružomberkom vodná nádrž Liptovská Mara. LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ Po prechode autostrádou okolo Liptovského Mikuláša je po pravej strane socha „Žena s krčahom". Tu odbočíme doprava na LIPTOVSKÝ JÁN. Možnosť prehliadky Jánskej doliny a kúpanie v termálnom kúpalisku v obci. Návrat späť tou istou cestou.

Žilina - Demänovské jaskyne – Jasná (200 km)
Popis trasy: ŽILINA - STREČNO - KRAĽOVANY – ĽUBOCHŇA (klimatické kúpele) - RUŽOMBEROK (barok. kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti tur. a lyž. strediska Malinné) – za Ružomberkom vodná nádrž Liptovská Mara. LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ Z autostrády odbočíme na mimoúrovňovej križovatke pri Liptovskom Mikuláši smerom do JASNEJ (známe lyžiarske stredisko). Tu prehliadka Demänovských jaskýň a možnosť výletu sedačkovou lanovkou na Chopok. Návrat tou istou cestou späť.

Žilina - Ružomberok – Malinné (130 km)
Popis trasy: ŽILINA - STREČNO - KRAĽOVANY – ĽUBOCHŇA (klimatické kúpele) - RUŽOMBEROK (barok. kláštor, pevnôstka sv. Žofie, Liptovské múzeum, galéria akad. maliara Ľ. Fullu, v blízkosti tur. a lyž. strediska Malinné) – za Ružomberkom vodná nádrž Liptovská Mara. Hneď na začiatku Ružomberka pri pútači na ľavej strane cesty, na ktorom je kabínka lanovky, odbočíme vpravo a ideme až po dolnú stanicu kabínkovej lanovky na Malinné, kde odstavíme vozidlo. Kabínkou hore. Prehliadka tur. – lyž. strediska na Malinnom a výstup na vyhliadkový bod Malinné (1209 m). Pešia túra 1 ½ h. Návrat tou istou cestou.

Žilina - Čičmany – Bojnice (150 km)
Popis trasy: ŽILINA - BYTČICA - LIETAVSKÁ LÚČKA - PORÚBKA - POLUVSIE - RAJECKÉ TEPLICE - KĽAČE - RAJEC - ŠUJA - FAČKOV - ČIČMANY-RÁZCESTIE, (možnosť odbočenia do ČIČMIAN - 6 km) – FAČKOVSKÉ SEDLO - KĽAČNO PRIEVIDZA (okresné mesto, pôv. románsky kostol na cintoríne so stredovekým ren. opevnením z konca 15. storočia, barokový kostol a kláštor piaristov s jednotným vnútorným zariadením, pomník SNP na námestí) -
BOJNICE (kúpeľné mestečko, Bojnický zámok – dnes múzeum, gotický farský kostol s barok. vnútor. zariadením, Prepoštský jaskyňa, každoročne sa tu usporadúva Bojnické hudobné leto, term. sírnaté kúpele a term. kúpalisko Čajka, ZOO). Návrat tou istou cestou alebo z Kľačna odbočiť na KLÁŠTOR POD ZNIEVOM a MARTIN.